Går det att koreografera verkligheten?
Kan verkligheten diktera koreografin?
Norrdans tio dansare delar scen med tio lokalbor. Tillsammans bildar de en unik ensemble som tar sig an begreppen massa och makt.
Mängden är en kraft i sig, med förmåga att stödja och förstöra. I Crowds & Power skapar Martin Forsberg ett koreografiskt fält utsträckt mellan den mänskliga massan och de handlingar som påvisar maktens skalor. Mellanmänskligt och formulerat genom det största och det lilla.
I Crowds & Power möter vi scenografi- och kostymdesign av David Gehrt och nykomponerad musik av Anna Sóley Tryggvadóttir. Verket ramas in av ljusdesign signerad Mads Lindegaard. Crowds & Power är bombastiskt, monumentalt och sentimentalt nära.
Martin Forsberg är konstnärlig ledare för Norrdans har tidigare koreograferat verk tillsammans med Norrdans som handlar om kommunikation och det iscensatt autentiska i verk såsom Doppelgänger och Proxy.
Om Martin Forsberg
Martin Forsberg, utbildad i koreografi vid Den Danske Scenekunstskole och konstnärlig ledare på Norrdans, är en internationellt verksam koreograf som skapar energiska och egensinniga sceniska världar. Genom att utforska vardagliga fenomen och situationer transformeras dessa till komplexa konstnärliga uttryck som utmanar konventioner och fördomar. Hans arbete präglas av en holistisk syn på dansarens virtuositet och en djup dialog med de scenkonstnärer han samarbetar med.
Forsbergs konst bär en stark samtidskänsla och strävar efter att både trösta och provocera. År 2017 mottog han Konstnärsnämndens Birgit Cullberg-stipendium, där han hyllades för sin förmåga att skapa en levande, komplex upplevelse som speglar den mänskliga existensen. Med en konstant medvetenhet om publikens upplevelse, är hans verk alltid engagerande och aldrig likgiltiga, vilket gör dem relevanta i vår tid.
Om Anna Sóley Tryggvadóttir
Anna Sóley Tryggvadóttir är en kompositör och ljuddesigner baserad i Stockholm. Hon tog examen från Dramatiska Institutet 2010 och har efter sin utbildning varit verksam inom teater, dans, tv, radio, reklamfilm, musik samt konstinstallationer. Under perioden efter sin examen har hon skrivit musik och ljuddesign till ett stort antal föreställningar
runt om i Sverige, Norge och Tyskland på institutioner som Kungliga Dramatiska Teatern, Thalia Theater i Hamburg, Norrdans, Riksteatern, Örebro Länsteater, Cullbergbaletten, Moderna Dansteatern, Malmö Stadsteater, Riksteatret i Norge, Göteborgs Stadsteater och Sveriges Radio m.m.
Hon har länge intresserat sig för lyssnandet, samt att implementera det mänskliga, det råa, det sköra, det brutna i musiken. I sitt konstnärskap letar hon ofta efter en typ av dissonans och ljudvärldar som både ställer och väcker frågor.
Tryggvadóttir har tidigare skapat musiken till Norrdans communityprojekt Öm.tålig (2020).
Om David Gehrt
David Gehrt är en dansk scenograf och kostymdesigner, bosatt i Köpenhamn. Han utbildade sig inom scenografi och kostymdesign vid Den Danske Scenekunstskole i Köpenhamn och har en kandidatexamen i textildesign från Designskolen Kolding.
Mellan åren 2017-2022 var Gehrt husscenograf på Aarhus Teater, innan han 2022 övergick till att frilansa.
2017 mottog Gehrt, tillsammans med scenografkollegan Ida Grarup, Reumert-pris för bästa scenografi för deras arbete med Christian Lollikes uppsättning av Erasmus Montanus. Föreställningen hyllades också som årets bästa och visades vid Festspillene i Bergen 2021. 2020 blev Gehrt nominerad till ytterligare en Reumert för scenografin till Ordet, av Kaj Munk, och föreställningen tog hem priset för årets bästa produktion. 2022
nominerades han återigen, denna gång för sin scenografi till Dracula på Aarhus Teater, som vann priset för årets bästa musikteater.
David Gehrt har arbetat med en mängd olika produktioner inom både nyskriven dramatik, klassiska verk, opera och dans, och hans arbete har visats på scener i Danmark, Sverige och Norge.
Gehrt har tidigare skapat kostymdesign till Norrdans hyllade verket Cave (2022).
Om Mads Lindegaard
Mads Lindegaard är ljusdesigner med examen från Den Danske Scenekunstskole 2008.
Han är bosatt i Köpenhamn och frilansar som ljusdesigner i Danmark och Sverige inom dans, musik och teater.
Några av de produktioner han arbetat med är Reumert-vinnande Beton på Aalborg Teater, Vildanden och Med Sne på Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Clusterfuck på Göteborgsoperan, Yahya Hassans dikter på Mungo Park, Babettes Gästabud på Østerbro Teater samt Dylan Sällskapet och Svek på Malmö Stadsteater.